Trikātas pamatskola turpina dalību starptautiskā projektā

Mobilitātes pasākums Lietuvā

Maija sākumā Trikātas pamatskolas projekta grupa devās uz mobilitāti Lietuvā, Šauļos, lai papildinātu zināšanas par aprites ekonomiku – samazini, pārstrādā un izmanto atkārtoti. Iepazinām citu dalībvalstu pieredzi, Lietuvas kultūru un arhitektūru, piedalījāmies praktiskajās nodarbībās, kurās izgatavojām jaunus produktus no otrreiz pārstrādājamajiem materiāliem.

Pie Kairiai pilsētiņas skolas durvīm mūs sirsnīgi sagaidīja lietuviešu bērni, cienājot ar rupjmaizi. Ar sajūsmu klausījāmies gan dziesmās, gan vērojām viņu deju soļus. Vēlāk katras dalībvalsts pārstāvji rādīja sagatavoto mājas darbu – prezentācijas un video. Trikātas pamatskolas komanda piedāvāja citiem arī praktisku darbu – pašiem izveidot piespraudi no iepriekš sagatavotām un izgrieztām dažāda izmēra puķēm no džinsu auduma, izgreznojot to ar pērlītēm. Jāatzīst, ka partnervalstu dalībniekiem tas bija kas jauns un neredzēts – viņiem nācās apgūt darbošanos ar adatu un diegu, kas beigās izrādījās pat aizraujoši.

Skolēni gatavoja ekoziepes, veidoja aproces, kā arī apgleznoja draudzības solus atbilstoši savas valsts simbolikai, kas ļāva viņiem radoši izpausties un sadraudzēties gan savā starpā, gan arī ar citu valstu pārstāvjiem. Gides pavadībā iepazinām Šauļu – tulkojumā saules pilsētas kultūru.

Jāpiemin arī “Toksika” atkritumu pārstrādes centrs, kas ir vienīgais Baltijā. Mūs iepazīstināja ar nepārstrādājamu atkritumu sablīvēšanu, kas fizikālos un ķīmiskos procesos kļūst par enerģijas avotu un būvniecības produktiem. Vairāki vietējo mākslinieku darbi, apgleznojot sienu centra iekšpusē, liecina par harmonijas nozīmīgumu pret apkārtējo vidi.

Īpašu cieņu pret jūru un tās iemītniekiem un visu dzīvo radību varējām izjust, apmeklējot jūras muzeju un delfināriju Klaipēdā. Muzejs vāc, glabā, pēta, saglabā, restaurē un popularizē tā vērtības, kas atspoguļo Lietuvas kuģniecības vēsturi un jūras dabas daudzveidību. Delfinārijs, tur redzētais šovs un 25 m garais tunelis, kas ir izveidots tā, lai akvārija iemītnieki burtiski peldētu virs mūsu galvām, šķita īpašs arī skolēniem.

Esam paplašinājuši savu redzesloku par aprites ekonomiku, redzot dažādas iespējas, kā dot sākotnēji nevajadzīgām lietām otro elpu, kā pārvērst un radīt atkal izmantojamus un noderīgus priekšmetus. Esam sapratuši dabas un apkārtējās vides nozīmīgumu un nepieciešamību to saglabāt un uzturēt. Skolēni visvairāk novērtē praktiskās nodarbības, jo tās ļauj nostiprināt teorētiskās zināšanas un palīdz ilgāk saglabāt atmiņā redzēto un dzirdēto.

Informāciju sagatavoja:
Vija Mežīte, Trikātas pamatskola