Nav noslēpums, ka viedtālruņi, internets un to piedāvātās iespējas ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa mūsu laikmeta bērniem un jauniešiem. Viedtālruņos jaunieši pavada vairākas sava brīvā laika stundas dienā spēlējot spēles, lietojot sociālos tīklus vai vienkārši komunicējot ar vienaudžiem. Lai padarītu jēgpilnāku viedtālruņu izmantošanu Rūjienas vidusskola jau no 2023. gada piedalās starptautiskā Erasmus+ projektā “Smart lesson”. Programmas “Erasmus+” galvenie mērķi ir atbalstīt personu izglītību, profesionālo un personīgo attīstību izglītībā, apmācībā, jaunatnē un sportā Eiropā un ārpus tās, tādējādi veicinot ilgtspējīgu izaugsmi, nodarbinātību un sociālo vienprātību, un stiprināt Eiropas identitāti. Projekts “Smart Lesson” ir vērsts uz viedtālruņu integrēšanu mācību procesā, nodrošinot pedagogiem atbilstošas metodoloģijas un rīkus, lai efektīvi izmantotu šīs tehnoloģijas klasē.
Projekta “Smart Lesson” mērķis ir palielināt skolēnu motivāciju un attīstīt digitālās prasmes, balstoties uz Eiropas digitālo kompetenču ietvaru “DigComp 2.2”. “DigComp 2.2” kalpo par pamatu izglītības politikas veidošanai, izglītības programmu izstrādei un digitālo prasmju apguves veicināšanai visos izglītības līmeņos. Tas palīdz labāk izprast skolēnu prasmes, kas būs nepieciešamas digitālajā darba vidē. Pedagoga uzdevums ir iedrošināt skolēnus apgūt tehnoloģijas un iekļaut mācību procesā nodrošinot skolēniem dinamisku, interesantu un izzinošu mācību procesu.
Projekta laikā esam iepazinuši un salīdzinājuši Itālijas, Spānijas, Grieķijas, Rumānijas un Latvijas izglītības metodes darbā ar viedtālruņiem, apkopojuši labākās prakses un apmācījuši Rūjienas vidusskolas pedagogus. Savas prasmes esam gatavi nodot arī citiem pedagogiem, tādēļ ir izveidots apkopojums, kas palīdz veiksmīgi izmantot viedtālruņus mācību procesā. Mājaslapā www.Smartlesson.eu piedāvā vairākus praktiskus rīkus: Smart Lesson Kit: metodoloģija jaunu mācību scenāriju izstrādei, iekļaujot ceļvedi par rīkiem, kurus var izmantot mācību stundās ar viedtālruņiem. Kā arī Smart Lesson Meter: stundas novērtēšanas rīks ar vadlīnijām, kas precizē izvērtēšanas procesu un prasmes, kuras jāvērtē digitālajā mācīšanā. Darba materiāli ir pieejami 5 valodās, tai skaitā arī latviešu valodā.
Projektā piedalās partneri no Spānijas, Itālijas, Grieķijas, Rumānijas un Latvijas. Latviju šajā projektā pārstāv Rūjienas vidusskola un biedrība “Jauniešu organizācija Ligzda”, kas kopīgi strādā, lai veicinātu inovatīvu mācību metožu ieviešanu skolās, tādējādi tiek apvienota formālās un neformālās izglītības pieeja skolu mācību procesā.
Rūjienas vidusskolas pedagogi iesaistījās metodoloģijas un vadlīniju izstrādes procesā, izmēģināja savās stundās “Smart Lesson” metodes, vērtīgi bija iegūt skolēnu vērtējumu par esošajām prasmēm un par iegūtām prasmēm pēc nodarbībām. Katrā partnervalstī tika izveidotas pedagogu komandas, kuras apguva metodoloģiju, un izmantojot vadlīnijas, pedagogi izstrādāja stundas plānu, kuras attīsta vienu vai vairākas digitālās prasmes, balstoties uz Eiropas digitālo kompetenču ietvaru DigComp. Šis nav stāsts par to, ka skolēni viedtālruņos pavada 40 minūtes katru stundu. Skolēni viedtālruņus izmanto jēgpilni mācību procesā uzdevumu veikšanai, lai padarītu mācīšanos aizraujošāku un efektīvāku.
“Smart lesson” ir mūsdienu izglītības nākotne. Tehnoloģiju izmantošana mācību procesā palīdz padarīt to interesantāku, efektīvāku un pielāgotu katra skolēna vajadzībām. Inovatīvu mācību metožu ieviešana skolās palīdz gan skolēniem labāk sagatavoties nākotnes izaicinājumiem, gan pedagogiem padarīt aizraujošāku mācību stundu.
Vairāk informācijas par projektu.
Finansē Eiropas Savienība. Izteiktās pieejas un viedokļi ir tikai autoru un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un kultūras izpildinstitūcijas (EACEA) viedokļus. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nevar tikt uzskatītas par atbildīgām par tiem. Projekts “Smart lesson” nr: 2022-1-IT02-KA220-SCH-000087091.

Informāciju sagatavoja:
Baiba Riekstiņa,
Rūjienas vidusskola