Rosība skolu muzejos turpinās

Atskatā par vasaru Rencēnu pamatskolas novadpētniecības muzejs izdarījis apkopojumu. Aktivitātēs novērtēts paveiktais arī valsts mērogā.

Skolu vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrības konkursā  no 4. – 12.klasei “Vēsture ap mums” tēmā “Iela un tās nosaukums” piedalījās divas skolnieces, kuras tika uzaicinātas noslēguma pasākumā Rīgā prezidenta pilī. Adele Kušķe (tad 5. klase) veica jaunrades darbu, izpētot un izstaigājot Rencēnu centra (miesta) garāko Valmieras ielu un iekļūstot finālistos. Herta Zilberte (tad 6. klase) arī veidoja jaunrades darbu par Rencēnu centra Valkas ielu, kurā pati dzīvo. Par apkopoto meitenes saņēma pateicības un grāmatas. Konkursa dalībnieki varēja uzdot savus jautājumus Valsts prezidentam Edgaram Rinkēvičam, un jaunieši šo izdevību izmantoja.

Otra aktivitāte –  fonda “Sibīrijas bērni” konkursa “Sibīrijas bērni 1941/1949 – Trimdas bērni 1944” noslēguma pasākums arī notika prezidenta pilī. Tajā piedalījās skolēni un jaunieši, kuri gan veidoja zīmējumus, gan rakstīja sacerējumus par šo skaudro laiku. Adele Kušķe savā grupā tika novērtēta ar 1. vietu un saņēma Valsts prezidenta E. Rinkēviča un fonda balvu – prēmiju. Viņa savā darbā stāstīja par Brantu ģimeni un, galvenokārt, par Ventu Branti, kura no Rencēnu skolas 1949. gadā kopā ar māsu, brāli un mammu tika izsūtītas uz Sibīriju.

Skolas muzejā vasarā viesojās gan absolventi, gan ieinteresētie: Māra Lāce, Dina Grase, Gaida Trauberga, Ginta Ganševska, Ilze Karsa, Raivo Kužums, Līga Lapsiņa.

Muzejs sadarbībā ar Rencēnu pensionāru biedrību “Sapratne” visu vasaru rūpējās par absolventa, dzejnieka Viļa Cedriņa piemiņas vietas sakopšanu. Visaktīvākās ar puķu laistīšanu, zāles pļaušanu un novākšanu  iesaistījās Sarmīte Vēvere un Valda Savicka.

Vasarā kopā tika aicināti arī skolu muzeju vadītāji. Ierosme un pieredzes apmaiņa notika Rīgas Friča Brīvzemnieka un Sarkandaugavas pamatskolās. Pirmajā muzeja renovācijas laikā veidots no jauna, nekas nav pielāgots. Muzeja darbā ikdienā bez atlīdzības piedalās citi pedagogi, palīdzot Elīnai Skujai. Interesantas ir dizainētās piederības lietiņas skolai un tās tiek pasniegtas skolēniem: konfektes, plāksterīši, uzlīmes, piespraudes u.c. Klašu telpas plašas  ar modernu aprīkojumu. Katrā no tām izkārtnes uz sienām un stendiem, kas nosaukti kā Piederības stūrīši skolai: spēka vārdi, klases kārtības ruļļi, likumi, atgādnes, lasīšanas soļi, apģērba valkāšanas noteikumi u.c. Skolas direktore Biruta Venckus novērtē katra skolotāja, darbinieka, vecāka un skolēna devumu, tāpēc viņi skolas dzīvē iesaistās labprāt, nodibināts pat vecāku koris.

Sarkandaugavas pamatskolā direktors Guntars Jirgensons bija sagatavojis prezentāciju par skolas vēsturi un dalījās domās par sadarbību ar muzeja vadītāju Dzintru Paukštu,  bet viņa, kura šajā skolā strādā 50 gadus, un muzeju vada 14 no tiem, vairāk stāstīja un rādīja par skolas tradīcijām un vēstures dokumentēšanu, izrādot muzeja telpas ar ekspozīciju un uzkrātajiem materiāliem, kā arī novadpētniecības pulciņa (iesaistīti skolēni no vienas klases) aktivitātēm. Muzejā pārliekamie stendi iegūti no Kara muzeja. Paši absolventi sagatavojuši apkopojumus par savu dzīvi un nodevuši muzejam. Skolā darbojas Brīvā laika centrs “Kabata”, kur visbiežāk uzturas jaunāko klašu skolēni. Katram skolas muzejam izgaismojas savs redzējums, un ir ko paņemt gan pārdomām, gan rīcībai.

Vēl muzejnieki apmeklēja Smiļģa un Aldara  muzejus, izstaigāja Dauderu parku un iepazinās ar Āgenskalna tirgus vēsturi gida vadībā.

Tagad muzejniekiem līdz aprīlim lielākais uzdevums – veikt pētījumu un apkopot materiālus “Mana skola Latvijas jaunatnes dziesmu un deju svētkos”, bet līdz Latvijas gadadienai – iesūtīt fotogrāfijas par ūdeņiem (upēm, ezeriem, avotiem) agrāk un tagad tuvākajā apkārtnē, atklājot to savdabīgumu. Nolikumi atrodami Skolu muzeju biedrības mājaslapā.

Foto: novērtējums par sacerējumu. Rencēnu pamatskolas skolniece Adele Kušķe saņem valsts prezidenta Edgara Rinkēviča balvu.

Informāciju sagatavoja:

Inese Birzkope,

Rencēnu pamatskolas novadpētniecības muzeja speciāliste