Burtnieks, kas ir ceturtais lielākais ezers Latvijā un atrodas Valmieras novadā, kopš tā krastu apdzīvotības pirmsākumiem ir bijis pievilcīgs ar saviem zivju resursiem – attiecības starp cilvēku un zivīm ezera apkaimē veidojušās jau vismaz trīssimts paaudzēs. Burtnieka zandartam ezerā no akmens laikmeta līdz pat šodienai ir savs īpašais statuss – tas izveidojies par atpazīstamu zīmolu, pēc kura ir augsts pieprasījums Latvijas restorānos. Lai tas nostiprinātos kā kvalitatīvs un vietējā produkta simbols gan lokāli Vidzemē, gan visā Latvijā, zīmolam “Burtnieka zandarts” izveidota vizuālā identitāte un zīmola video.
Zīmols “Burtnieka zandarts” godā senās zvejniecības tradīcijas un Burtnieka kulināro mantojumu – Burtnieka zandartu. To ietver galvenais zīmola logotips, kas sastāv no diviem elementiem: simbola, kurā attēlots zandarts ar ūdens vilni, un nosaukuma “Burtnieka zandarts”. Logotips izveidots horizontālā, vertikālā un simbola versijā. Zīmola lietošana jebkuram pircējam tirgū sniegs garantiju, ka iegādātais zandarts nāk tieši no Burtnieka, kā arī, izvēloties restorāna ēdienkartē zandartu ar šo zīmolu, tā apmeklētājs varēs būt pārliecināts, ka pasniegtā zivs augusi Burtnieka ezerā.
Zīmola pamatkrāsas ir Valmieras novada vizuālās identitātes tumši zilā, debesu zilā un sniega baltā, ko papildina zandarta zaļā un bronzas krāsa. Šo krāsu izvēle iedvesmota no zandarta dabiskās dzīves vides – Burtnieka ezera ainavas gadalaiku ritējumā. Burtnieks ir pazīstams arī ar vēju un tā radītajiem viļņiem, tāpēc zandarta formai logotipā iestrādāts grafiskais elements – vilnis. Tas izmantojams mārketinga un reklāmas materiālos arī atsevišķi, kā vizuālās identitātes papildinošs fona elements.
Valmieras novada pašvaldībā cer, ka līdz ar zīmola “Burtnieka zandarts” vizuālā identitātes izveidi zvejniekiem būs iespēja celt savu nozvejoto zandartu vērtību, neciešot no nozvejas apjomu mazināšanas, kā arī veicināt Burtnieka ezera tūrisma potenciālu. Tiek sagatavots arī pieteikums Burtnieka zandarta iekļaušanai Eiropas Savienības aizsargāto ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā. Lai pārtikas produktam varētu piešķirt aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi, tam jābūt raksturīgam tikai šim noteiktajam ģeogrāfiskajam apgabalam un vismaz vienam no produkta gatavošanas posmiem – ražošanas, pārstrādes vai sagatavošanai – jānotiek ierobežotā ģeogrāfiskajā apgabalā. Norādes saņemšana palīdzēs zvejniekiem aizsargāt zīmolu “Burtnieka zandarts” un garantēt, ka zandarts ir nozvejots Burtniekā. Zīmols prezentēts arī Burtnieka ezera zvejniekiem.
Lai akcentētu Burtnieka zandarta stāstu un pozicionējumu, ka zandarts gadu simteņos ir zvejots Burtniekā un šī ir nozīmīga Burtnieka ezera vērtība, izveidots arī zīmola video. Tas aicina: “Atklāj pirmatnējās garšas pieredzi!”. Video atspoguļots senais zvejniecības arods no akmens laikmeta līdz šodienai, no zandarta ezerā līdz garšas baudījumam restorāna apmeklētājiem.
Pirmā iepazīšanās ar zīmola “Burtnieka zandarts” vizuālo identitāti noritēja Burtnieka ezera svētkos, organizējot zandarta pagatavošanas meistarklasi kopā ar “Promenāde-garda vieta” šefpavāru Mārci Kalniņu un zivju ēdienu gatavošanas entuziasti Daigu Siliņu. Šīs aktivitātes ir turpinājums pērn iesāktajai Burtnieka zandarta atpazīstamības veicināšanai – pavārs Ēriks Dreibants, viens no reģiona vadošo restorānu pavāriem, kā biedrības “Slow Food Straupe” un Slow Food Pavāru alianses biedrs, veica eksperimentālu rekonstrukciju divām vēsturiskām Burtnieka zandarta gatavošanas receptēm no Kristofa Hardera izdotās “Tā pirmā pavāru grāmata”. Ar Burtnieka zandartu tikai iepazīstināti arī apmeklētāji Straupes Slow Food tirdziņā Straupes zirgu pastā.
Nākamās aktivitātes gaidāmas Valmieras restorānu nedēļā, kura norisināsies no 10. līdz 20. novembrim. Burtnieka zandartu un citus Burtnieka ezera lomus kārdinošā garšu paletē uz šķīvja ievīs ģimenes restorāna “Vecpuisis” šefpavārs Jānis Siliņš. Vairāk var lasīt šeit.